Vektori un kustība


1. stunda - iepazīšanās

1_stunda_1k_24_25.pptx

2. stunda


SRAtpazīst skalārus un vektoriālus lielumus, zina, kas ir vektors un kā to apzīmē. Nosaka vienādi vai pretēji vērstus vektorus, vienādus vektorus, pretējus vektorus, ja tie doti ģeometriskā formā. Aprēķina vektoru garumu.


1. Ko Jūs jau zināt par vektoriem vai kādas ir radušās asociācijas izdzirdot šo jēdzienu "VEKTORI"?

2. Skatīsimies Tavaklase.lv piedāvāto video, pildot uzdevumus un salīdzinot ar tur dotajiem rezultātiem:   Tavaklase.lv - Vektora jēdziens

3. Veidosim pierakstos konspektu: 

1_1Skalari_un_vektoriali_lielumi.ppt

3. stunda


SR.  Atpazīst kolineārus vektorus, ja tie doti ģeometriskā formā. 


1. Atkārtojam, ko atceramies no iepriekšējās stundās apgūtā:


2. Pierakstos ierakstām informāciju par kolineāriem vektoriem.


3. Pildām uzdevumus no  mācību grāmatas: 3. (10.), 5., 6., 7., 8., 9., 11., 12., 13., 14. (11.); 16.- 10. (12.)...

4. Novērtējam, cik labi esam apguvuši pamatzināšanas par vektoriem:

Patiesiba_vai_meli.ppt

Darbs uzdevumi.lv


4. stunda

SR.  Saskaita vektorus izmantojot trijstūra likumu.


 Veidojam konspektu par vektoru saskaitīšanu. Māc. gr. 16. - 18.lpp.


5., 6. stunda

SR.  Uzzīmē divu vektoru summas vektoru, izmantojot trijstūra likumu un paralelograma likumu. Pieraksta divu vektoru summas vektoru.

1. Pildām uzdevumus no  mācību grāmatas: 30., 29., 32., 33. (19.)

2. Veidojam konspektu par vektoru saskaitīšanas paralelograma likumu. Māc. gr. 17.lpp.

3. Pildām uzdevumus no  mācību grāmatas: 29., 34. (19.)


7., 8. stunda

SR.  Uzzīmē divu vektoru starpības vektoru. Pieraksta divu vektoru starpības vektoru.

1. Pierakstos ierakstām informāciju par vektoru atņemšanu:

 

Uzd_vekt_atnems_soma.docx

2. Pildām uzdevumus no  mācību grāmatas: 35., 38., 39., 40., 41., 42. (21. - 22.)


9. stunda (2.10.)

SR.  Reizina vektoru ar skaitli

1. Pierakstos ierakstām informāciju par vektoru reizināšanu ar skaitli

Uzd_MG_reizin.docx

2. Pildām uzdevumus no mācību grāmatas: 58., 59., 61. (29.)

3. Skolēni atkārto apgūto, pārskatot SR un pierakstus:

  • Kuri no dotajiem lielumiem ir skalāri, kuri vektoriāli lielumi
  • Nosauc zīmējumā redzamos vektorus
  • Pieraksta vektora garumu
  • Nosauc vienādus, pretējus, vienādi vērstus, pretēji vērstus, kolineārus, nekolineārus vektorus
  • Uzzīmē prasītos vektorus (vienādu dotajam, pretēju dotajam, vienādi vērstu, pretēji vērstu dotajam)
  • Uzzīmē doto vektoru summas vektoru, izmantojot trijstūra likumu un paralelograma likumu, pieraksta atbilstošu izteiksmi
  • Izmatojot doto zīmējumu, pieraksta summas vektoru
  • Uzzīmē doto vektoru starpības vektoru, pieraksta atbilstošu izteiksmi
  • Nosaka skaitli, ar kuru jāreizina viens vektors, lai iegūtu citu vektoru
  • Uzzīmē vektoru, kas ir dotā vektora reizinājums ar skaitli, pieraksta atbilstošu izteiksmi



10. stunda (2.10.)

Formatīvās vērtēšanas darbs: skalāri un vektoriāli lielumi, vektoru veidi, vektoru garums, vektoru saskaitīšana, atņemšana, reizināšana

MPD_vektori_1var-1.docx

MPD_vektori_2var.docx

11., 12. stunda (9.10.)

SR.  Attēlo vektora projekcijas uz koordinātu asīm. Nosaka vektora projekcijai atbilstošo skaitli (atbilst projekcijas garumam)

1. Izvērtējam iepriekšējā stundā rakstītā formatīvās vērtēšanas darba rezultātus

2. Veidojam konspektu par vektora projekcijām uz koordinātu asīm (MG 36.lpp.)

Lai iegūtu vektoru projekciju uz x ass


  

Vektora projekcija uz x ass

 Ja vektors vērsts "pa labi" - vērtība ir pozitīva 

  

 Ja vektors vērsts "pa kreisi" - vērtība ir negatīva


Lai iegūtu vektoru projekciju uz y ass

 

 Vektora projekcija uz y ass

 

Ja vektors vērsts "uz augšu" - vērtība ir pozitīva

   

Ja vektors vērsts "uz leju" - vērtība ir negatīva


  

Vektora projekcija uz y ass ir negatīva


 

Vektora projekcija uz x ass ir pozitīva



2. Pildām uzdevumus no mācību grāmatas: 88.(38.), 89., 90., 91., 93.



13., 14. stunda (16.10.)

SR.  Aprēķina vektora projekcijas uz koordinātu asīm. Uzraksta vektora koordinātas

1. Atkārtojam, kā nosaka vektora projekcijas lielumu un pildām soma.lv viedgrāmatas uzdevumus paškontrolei

2. Pārzīmē zīmējumu. Parādi zīmējumā vektoru projekcijas. Uzraksti zīmējumā doto vektoru projekcijas

3.  Mācāmies aprēķināt vektora projekcijas, salīdzinām ar zīmējumā nolasītajiem lielumiem

Lai aprēķinātu vektora projekcijas, no vektora galapunkta koordinātas atņem vektora sākumpunkta koordinātu

4.  Mācāmies pierakstīt vektora koordinātas.

                                               

                       


Pārzīmē zīmējumu. Pieraksti zīmējumā doto vektoru koordinātas.


Ja vektora sākumpunkts neatrodas koordinātu sākumpunktā, vektora koordinātas ir šī vektora attiecīgās projekcijas skaitlis.


 

Ja

   

tad

 

tātad 

 

Uzdevums: Pieraksti katra zīmējumā dotā vektora koordinātas MG 53.lpp.:

Uzdevumi no MG 135. (54.), 140., 145.

15., 16. stunda (23.10.)

SR.  Izpilda darbības (saskaita, atņem, reizina ar skaitli) ar vektoriem koordinātu formā

1. Atkārtojam, kā aprēķina vektora koordinātas

2. Mācāmies izpildīt darbības ar vektoriem koordinātu formā: veido konspektu MG 58.lpp., izpēta 5. piemēru 59.lpp.

3. Pildām uzdevumus MG: 157. (59.), 161. (60.), 163., 164., 165.

Uzzīmē piemērus: 161. (d); 163. (e, g)

Interaktīvās apmācības disks - Matemātika 10. klasei

Resources – GeoGebra

17., 18. stunda (24.10.)

SR. Aprēķina garumu (moduli) vektoriem koordinātu formā

1. Mācāmies aprēķināt garumu vektoriem koordinātu formā: veido konspektu MG 56.lpp., izpēta 3. piemēru.

3. Pildām uzdevumus MG: 148. (57.), 151., 150., 99. (43.), 103., 107.



19., 20. stunda (30.10.)

SR. Veic darbības ar vektoriem telpā


Pārrunājam formulas no eksāmena formulu lapas.

1. Patstāvīgi veic konspektu par vektoriem telpā: MG 64. - 65. lpp.

2. Risina uzdevumus MG 179., 180., 181.

3. Izpēta, kā saskaita vektorus, kas doti izmantojot paralēlskaldni: MG 1.piemērs 66.lpp.

4. Risina uzdevumus MG 182., 183., 184., 185., 186. 

5. Izpēta, kā aprēķina vektora garumu telpā: MG  70.lpp.

6. Risina uzdevumus MG 196., 197.

21., 22. stunda (6.11.)

SR. Pārliecinās par gatavību pārbaudes darbam

1. Iepazīstas ar pārbaudes darba izpildei nepieciešamajām zināšanām un prasmēm

SR_vektori.pdf

2. Interaktīvs treniņš pārbaudes darbam grupās


3. Patstāvīgi risina piemērus un noskaidro, kādas zināšanas un prasmes jānostiprina: Saturs (teorija); Risinām kopā (skaidrojumi pa soļiem); Risini pats (3.; 4a, b; 6.); Pārbaudi sevi.

Interaktīvās apmācības disks - Matemātika 10. klasei


Papilduzdevumi:

1. 


2.

3.

23., 24. stunda (13.11.)


Pārbaudes darbs: Vektori

Diagnostikas darbs: DD_2024_2025.docx


     214. (-2; 0; 3)