Šeit atradīsi mācību stundu saturisko plānojumu 9. klasei 2023./2024. m. g.


Mūsu mācību grāmata ir Pētergaiļa izdotā Ineses Ludes un Jolantas Lapiņas Matemātika 9. klasei.

Saites iekrāsotas zilā krāsā.

Attēli, kas izmantoti materiālos, ir no soma.lv un maconis.zvaigzne.lv

Turpinājums 2.Lapā (cita sadaļa)


3_5. (4.) stunda

(9.a - 08.11.; 9.d - 10.11.)

SR: aprēķina sin, cos un tg sakarību vērtību, ja zināmi trijstūra malu garumi

  • Iepazīstamies ar iespēju noteikt sakarību vērtības, ja zināmi malu garumi: maconis.lv 3.6. (60.), 3.7. (61.), 3.10.

3_3., 4. (2., 3.) stunda

(9.a - 08.11.; 9.d - 10.11.)

SR: aprēķina sin, cos un tg sakarību vērtību, ja zināms šaurā leņķa lielums

  • Iepazīstamies ar iespēju noteikt sakarību vērtības ar kalkulatoru: MG 102.lpp., 45.1. (102.)
  • Aprēķina sakarību vērtību izmantojot kalkulatoru: maconis.lv  3.20. (64.)
  • Aprēķina  sakarību vērtību izmantojot tabulas: maconis.lv 3.12. (62.), 3.14. (64.)

3_3. (2.) stunda

(9.a - 06.11.; 9.d - 08.11.)

SR: uzraksta sin, cos un tg sakarības dotajam trīsstūrim

  • Noskaidrojam veiktā praktiskā darbā iegūtos secinājumus
  • Uzrakstam sakarību definīcijas un formulas: MG 97. lpp.
  • Uzraksta sakarības dotajos trijstūros, neveicot aprēķinus: MG 43.1., 43.2. (97.lpp.)
  • Aprēķina sakarību vērtības: MG 43.3., 43.6., 43.8., 43.9.


3_1. (5.) stunda

(9.a - 02.11.; 9.d - 03.11.)

SR:  veic praktisko darbu, iepazīstot trigonometriskās sakarības taisnleņķa trijstūrī

3_2. (1.) stunda

(9.a - 06.11.; 9.d - 06.11.)

SR: veic pārbaudes darba kļūdu analīzi

  • Pārrunājam raksturīgās kļūdas
  • Skolēni individuāli iepazīstas ar kļūdām un aizpilda izvērtējumu tabulu, uzraksta, ko vajadzētu darīt, lai nākošreiz vērtējums būtu labāks: 9kl_2PD_kludu_analize.pdf


7.11. stundas nenotiek - ekskursija

2_20. (4.) stunda

(9.a - 01.11.; 9.d - 01.11.)

Pārbaudes darbs: Trijstūra viduslīnija. Trapece

2_19. (3.) stunda

(9.a - 31.10.; 9.d - 31.10.)

SR:  gatavojas PD


2_18. (2.) stunda

(9.a - 30.10.; 9.d - 31.10.)

SR: gatavojas PD

2_17. (1.) stunda

(9.a - 30.10.; 9.d - 30.10.)

SR:  veido zīmējumus atbilstoši aprakstam

  • Veido zīmējumus atbilstoši diktētam aprakstam (uzzīmēt vienādsānu trapeci, uzzīmēt trapeci tā, lai viena no diagonālēm ir perpendikulāra sānu malai utt.)
  • Aprēķina trapeces laukumu: Maconis_173lpp__1_.pdf
  • Risina uzdevumus no soma.lv drukājamās darba lapas 8.klasei: Trapece

Brīvlaiks no 23.10. - 27.10.

2_14., 15., 16. (3. - 5.) stunda

(9.a - 18.10.; 9.d - 18.10., 20.10.)

SR:  aprēķina trapeces laukumu, noskaidrojot augstuma garumu


       Trapeces_laukums_maconis_174lpp.pdf 


9.a klase - 19.10. Mūzika Tev      

2_13. (2.) stunda

(9.a - 16.10.; 9.d - 17.10.)

SR:  aprēķina trapeces laukumu

  • Aprēķina trapeces laukumu, izmantojot trapeces laukuma aprēķināšanas formulu: soma.lv matemātika 8. klasei 226.lpp. uzd. 64. (228.), 68., 69., 70. (229.) 

2_12. (1.) stunda

(9.a - 16.10.; 9.d - 17.10.)

SR:  aprēķina trapeces pamata garumu

  • Aprēķina trapeces pamatu garumu, izmantojot zināšanas par trijstūra viduslīniju un trapeces viduslīniju


9. d klasei 16.10. - lekcija

2_11. (5.) stunda

(9.a - 12.10.; 9.d - 13.10.)

SR:  aprēķina trapeces nezināmos elementus, izmantojot zināšanas par trapeces viduslīniju

2_7. (1.) stunda

(9.a - 09.10.; 9.d - 10.10.)

SR: atpazīst trapeci pēc tās veida, attēlo un formulē trapeces īpašības, aprēķina trapeces nezināmos elementus

  • Atceramies trijstūru veidus, zīmējam dažādas trapeces un nosakām to veidu
  • Noskaidro trapeces īpašības, veicot praktisko darbu (mēra leņķus, malu garumus)

2_8.,9. (2.,3.) stunda

(9.a - 09.10., 11.10.; 9.d - 10.10.)

SR:  aprēķina trapeces nezināmos elementus

2_10. (4.) stunda

(9.a - 12.10.; 9.d - 11.10.)

SR:  noskaidro trapeces viduslīnijas īpašības

  • Izmantojot zināšanas par trijstūra viduslīniju, noskaidro trapeces viduslīnijas definīciju un īpašības
  • Risina uzdevumus, aprēķinot trapeces viduslīnijas garumu: Trapeces_vidusl_maconis.pdf 

2_5.,6. (4.,5.) stunda

(9.a - 05.10.; 9.d - 06.10.)

SR: zīmē dažāda veida trapeces, lietojot vienādu malu un vienādu leņķu apzīmējumus

  • Sakārtojam mapes pēc vienota principa
  • Zīmē trapeces atbilstoši aprakstam, sagrupē trapeces pēc to veida

* 9. d klasei šonedēļ 1 stunda mazāk, jo bija ieplānota lekcija

2_3. (2.) stunda

(9.a - 02.10.; 9.d - 03.10.)

SR: veic pārbaudes darba kļūdu analīzi

  • Pārrunājam raksturīgās kļūdas 
  • Pārrunājam pēdējā uzdevuma risinājumu
  • Skolēni individuāli iepazīstas ar kļūdām un aizpilda izvērtējumu tabulu, uzraksta, ko vajadzētu darīt, lai nākošreiz vērtējums būtu labāks: 9kl_1PD_kludu_analize.pdf

2_4. (3.) stunda

(9.a - 04.10.; 9.d - 04.10.)

SR: konstruē trijstūri, ja dotas trijstūra viduslīnijas

2_2. (1.) stunda

(9.a - 02.10.; 9.d - 02.10.)

SR: aprēķina trijstūra elementus, izmantojot trijstūra viduslīnijas īpašības

  • Nosaka vai aprēķina trijstūra viduslīnijas garumu
  • Aprēķina trijstūra nezināmos elementus, izmantojot viduslīnijas īpašības uzd. 11.17; 11.18: Trijst_vidusl_uzdevumi.pdf

2_1. (5.) stunda

(9.a - 28.09.; 9.d - 29.09.)

SR: nosaka trijstūra viduslīnijas īpašības, nosaka vai apgalvojumi ir patiesi vai aplami

  • Iepazīstamies ar trijstūra viduslīnijas jēdzienu, saskatām līdzīgus trijstūrus: Trijst_viduslinija-1.pdf
  • Zīmējam viduslīnijas dažādos trijstūros, salīdzinām un formulējam trijstūra viduslīnijas īpašības
  • Nosakām vai dotie apgalvojumi par trijstūra viduslīniju ir patiesi vai aplami, pamatojam ar trijstūra viduslīnijas  īpašībām uzd. 7.51, 7.53.: trijstura_viduslinija_maconis_167lpp-2.pdf 



1_19. (4.) stunda

(9.a - 28.09.; 9.d - 27.09.)

Pārbaudes darbs: Talesa teorēmas izmantošana nogriežņa sadalīšanai norādītajā attiecībā. Līdzīgi trijstūri

1_17., 18. (2., 3.) stunda

(9.a - 25.09.; 9.d - 26.09.)

SR: pārliecinās par gatavību pārbaudes darbam

1_16. (1.) stunda

(9.a - 25.09.; 9.d - 25.09.)

SR: aprēķina līdzīgu trijstūru perimetru un laukumu

  • Skolēni veic praktisko darbu:
  1. Uzzīmē taisnleņķa trijstūri
  2. Uzzīmē dotajam trijstūrim līdzīgu trijstūri, ja līdzības koeficients ir 2
  3. Aprēķini abu trijstūru perimetrus un perimetru attiecību
  4. Aprēķini abu trijstūru laukumus un laukumu attiecību
  5. Formulē vispārīgus secinājumus par līdzīgu trijstūru perimetru un laukumu attiecību
  • Mācāmies risināt uzdevumus, kuros jāizmanto līdzīgu trijstūru perimetru un laukumu attiecība. Uzdevumi no soma.lv 58.lpp. 23. - 27. uzd.: Uzd_lidz_trijst_perim_lauk.pdf


1_14., 15. (4., 5.) stunda

(9.a - 21.09.; 9.d - 20., 22.09.)

SR: aprēķina līdzīgu trijstūru nezināmās malas, kā proporcijas nezināmo lielumu

Mācāmies aprēķināt līdzīgu trijstūru nezināmās malas: Uzd_lapa_lidzigi_trijst3-1.pdf

1_13. (3.) stunda

(9.a - 20.09.; 9.d - 19.09.)

SR: aprēķina līdzīgu trijstūru nezināmās malas

  •  MPD (vērtējums procentos). Tiek pārbaudīts, kā skolēni prot uzrakstīt līdzīgu trijstūru malu proporciju, noteikt, kuri trijstūri ir līdzīgi un to pierakstīt.
  • Mācāmies aprēķināt līdzīgu trijstūru nezināmās malas, pildam uzdevumu no soma.lv 16. (57.)


1_11., 12. (1., 2.) stunda

(9.a - 18.09.; 9.d - 18.09., 19.09.)

SR: aprēķina līdzīgu trijstūru nezināmos leņķus

1. Pārrunājam zināmo par līdzīgiem trijstūriem, trijstūru līdzības pazīmēm un pierādījuma veidošanas soļiem

2. Skolēni risina uzdevumus no uzdevumu lapas, salīdzinām rezultātus: Uzd_lapa_lidzigi_trijsturi2.pdf

1_10. (5.) stunda

(9.a - 14.09.; 9.d - 15.09.)

SR: pierāda doto trijstūru līdzību

1. Mācāmies pierādīt trijstūru līdzību, veicot atbilstošu pierakstu. Uzdevumu lapa: Uzd_lidzigu_trijst_atpazisana-1.pdf

2. Mācāmies aprēķināt līdzīgu trijstūru nezināmās malas, izmantojot līdzīgu trijstūru malu proporciju: uzdevumi no mācību grāmatas 32.7. (77.)

1_9. (4.) stunda

(9.a - 14.09.; 9.d - 13.09.)

SR: formulē un pieraksta trijstūru līdzības pazīmes

1. Atkārtojam zināmo par līdzīgiem trijstūriem

2. Apgūstam trijstūru līdzības pazīmes un to pierakstu pierādījumu uzdevumos: Lidzigu_trijst_pazimes.pdf

Patstāvīgā darba kļūdu analīzei: MPD_1.pdf

1_8. (3.) stunda

(9.a - 13.09.; 9.d - 12.09.)

SR: atpazīst līdzīgus trijstūrus; pieraksta trijstūru līdzību; pieraksta līdzīgu trijstūru malu attiecību un proporciju


1. Noskaidrojam, ko zinām par līdzīgiem trijstūriem

2. Trenējamies atpazīt un pierakstīt līdzīgus trijstūrus: 13., 2.22. 


Uzdevumu lapa: Uzd_lidzigu_trijst_atpazisana-1.pdf



1_7. (2.) stunda

(9.a - 11.09.; 9.d - 12.09.)

SR: iepazīst līdzīgus trijstūrus

1. Patstāvīgais darbs - vērtējums procentos. Tiek pārbaudīts, kā skolēni prot uzzīmēt un apzīmēt staru, taisni, nogriezni, paralēlas taisnes, neizmantojot mērierīces; kā skolēni prot sadalīt nogriezni vienādās daļās, neizmantojot mērierīces; kā skolēni prot sadalīt nogriezni norādītajā attiecībā, izmantojot un neizmantojot mērierīces.

2. Iepazīstamies ar līdzīgu trijstūru jēdzienu. Prezentācija: Lidzigi_trijst_1.pptx


1_6. (1.) stunda

(9.a - 11.09.; 9.d - 11.09.)

SR: sadala nogriezni norādītajā attiecībā


1. Atkārto  iepriekšējā stundā apgūto: kā sadalīt nogriezni vienādās daļās, izmantojot Tallesa teorēmu

2. Atkārtojam lielumu attiecību jēdzienu. 

Skolēniem uzdots noskatīties mājās tavaklase.lv video Lielumu attiecība. Tavaklase.lv 

Pārrunājam, ko nozīmē pieraksts 3 : 5 nogriežņa sadalīšanas kontekstā (viss nogrieznis vispirms jāsadala 8 vienādās daļās (vienībās), tad jāatliek punkts uz nogriežņa noskaitot 3 vienības no nogriežņa sākumpunkta).Veidojam atbilstošu pierakstu (AB : BC = 3 : 5)

3. Izpildām uzdevumus no darba lapas (23., 24. - Lielvārda mācību grāmata 6.klasei 14. lpp.)

3. Iepazīstamies ar  nogriežņa sadalīšanai norādītajā attiecībā, noskatoties tavaklase.lv stundas daļu (no 6:44  līdz  7:41): Tavaklase.lv

4. Trenējamies sadalīt nogriežņus norādītajā attiecībā, veicot uzdevumus darba lapā. Salīdzinām veiktās konstrukcijas rezultātu:

5. Trenējamies sadalīt nogriezni norādītajā attiecībā, neizmantojot mērierīces (DL uzdevumi)


Darba lapa: Nogr_sadal_attiecibas2.pdf

1_5. stunda

(9.a - 7.09.; 9.d - 8.09.)

SR: sadala nogriezni vienādās jebkāda skaita daļās


1. Atkārto  iepriekšējā stundā apgūto: kā zīmēt paralēlas taisnes un kā sadalīt nogriezni pāra skaita vienādos nogriežņos.

2. Apdomājam un izmēģinam, kā varētu sadalīt nogriezni nepāra skaita vienādās daļās neizmantojot mērierīces

3. Veic konstrukciju atbilstoši aprakstam (DL)

4. Iepazīstamies ar Talesa izstrādāto paņēmienu jebkura garuma nogriežņa sadalīšanai jebkura skaita vienādās daļās, noskatoties tavaklase.lv stundas daļu ( līdz  6:44): Tavaklase.lv

5. Trenējamies sadalīt nogriežņus nepāra skaita vienādās daļās


Darba lapa: Nogr_sadal_vienadas_dalas.pdf

1_4. stunda

(9.a - 7.09.; 9.d - 6.09.)

SR: zīmē paralēlas taisnes baltā lapā; atrod nogriežņa viduspunktu, izmantojot cirkuli; dala nogriezni vairākās daļās, ja daļu skaits ir 2, 4 vai 8

1. Trenējamies zīmēt dotai taisnei paralēlas taisnes baltās lapās. Nepieciešami 2 lineāli

2. Mācāmies atrast nogriežņa viduspunktu. Nepieciešams lineāls un cirkulis.

3. Apdomājam un izmēģinam, kā varētu sadalīt nogriezni pāra skaita vienādās daļās neizmantojot mērierīces

4. Trenējamies sadalīt nogriežņus pāra skaita vienādās daļās (4; 8)


Darba lapa: Nogr_sadal_vienadas_dalas.pdf

1_3. stunda

(9.a - 6.09.; 9.d - 5.09.)

Salīdzinām un pārrunājam veiktos uzdevumus un kā mums veicās, analizējam kļūdas

1_2. stunda

(9.a - 4.09.; 9.d - 5.09.)

1. Pārbaudām savas pamatprasmes matemātikā, veicot darbu uzdevumi.lv

2. Aizpildam anketu: anketa_mg_sakumam.pdf

1_1. stunda - Kā mācīsimies 2023./2024.

(9.a - 4.09.; 9.d - 4.09.)

1. Iepazīstamies ar svarīgāko mācību gadu uzsākot: